utorok 9. septembra 2014

Recenzia: Nový album Interpolu dokazuje, že aj stereotyp dokáže byť obohacujúci

El Pintor je piatym štúdiovým albumom americkej indie rockovej formácie Interpol, ktorý vychádza štyri roky po poslednej nahrávke Interpol. Fanúšikovia teda čakali dosť dlho a napĺňať ich očakávania bolo pre kapelu vždy veľkou výzvou. Od najlepšieho albumu Interpolu - Turn on the Bright Lights (2002), ktorý bol zároveň aj debutom, kapela podľa mnohých kritikov nič lepšie neurobila a to jej psychike rozhodne nemôže pridať.

Byť však kapelou v dnešnom hudobnom svete, keď sa všetko, čo bolo včera, už stáva starým, nie je jednoduché. A hlavne vtedy, ak kapela funguje mnoho rokov a všetci sledujú jej ďalšie smerovanie. Ak nahrá nový album, ktorý experimentuje a je iný ako ten predošlý, zarytí fanúšikovia ho väčšinou zvozia a žiadajú kapelu k návratu k tomu, pre čo si ju obľúbili. Ak však kapela vo svojej tvorbe neexperimentuje, avšak prináša konštantne rovnaké (dobré) albumy, označia ju za nudnú a stereotypnú, nikam sa neposúvajúcu. Toto sa deje Interpolu počas celej kariéry.

Už spomínaný vynikajúci debut TOBL z roku 2002 vystrelil dovtedy neznámu kapelu na čele s charizmatickým spevákom s nezameniteľným hlasom Paulom Banksom medzi (nielen) americkú indie elitu, magazín Pitchfork ho dokonca vyhlásil za najlepšiu nahrávku roka a Interpol sa stal u hipster mládeže takmer kultovou záležitosťou. Po dvoch rokoch prišla kapela s nahrávkou Antics, ktorá síce nedosahovala až také výrazné kvality debutu, no rozhodne nebola zlá, práve naopak, stále sa držala v nadpriemere, obsahujúc najúdernejšie piesne, aké kedy Interpol vyprodukovali (Not Even Jail, Slow Hands, C´mere). Na treťom albume Our Love To Admire, ktorý prišiel o tri roky, si kapela zachovala svoj typický zvuk, roztrasené gitary, nerozlúštiteľné texty a silné melódie. Avšak nestačilo to a kritici a fanúšikovia chceli viac. Pýtali sa, kam Interpol smerujú, zdalo sa im, že sa točia v blúdnom kruhu. V roku 2010 teda prišli Interpol s niečím trošičku iným. Obsahoval jednoduchšie melódie, naopak, zmenšila sa frekvencia ich chvejúcich sa gitarových sól, bol viac úsečný a ešte viac depresívny. Táto zmena však kapele neprospela, štvrtý album je hodnotený ako jej najhorší. Interpol sa ocitli v nezávidenia hodnej situácii, nepomohol im ani fakt, že odchod z kapely ohlásil jeden z ich hlavných pilierov, basák Carlos Dengler, a aj preto ohlásili pauzu na dobu neurčitú.

O štyri roky neskôr však Interpol prichádzajú späť s novým albumom El Pintor (v španielčine "maliar",  zároveň je to anagram názvu kapely), do ktorého vložili svoje nádeje odpichnúť sa od minulosti. To však neznamená, že prichádzajú s odlišným zvukom. Vracajú sa presne tam, kde bola ich najväčšia sila - do obdobia debutu a Antics. Úvodný singel All The Rage Back Home patrí k najlepším singlom, aké kedy kapela mala. Pomalý začiatok slúži len ako predohra, vzápätí vás však prekvapí narastajúcou dynamikou a po pár vypočutiach ste chytení - táto pieseň je totiž presne ako celý album - na prvé počutie možno úplne unesení nebudete, no po pár razoch je ako droga s pomaly narastajúcimi účinkami, začne sa vpližovať do vašej hlavy a zrazu zistíte, že si piesne z neho spievate v tých najmenej vhodných situáciách.

El Pintor obsahuje v prevahe opäť temnejšie a depresívnejšie piesne (napr. Everything Is Wrong, Breaker 1, My Desire či záverečná ťaživá Twice as hard) no v zápätí vie hneď prekvapiť aj energickou rockovou intenzitou (Ancient Ways, Anywhere), zvyšok piesní sa nesie v strednom tempe, no stále obsahujú typickú naliehavosť a evokáciu. Albumu sa ani nedá vytknúť slabšie miesto, no rozhodne nie je nahrávkou, ktorú si zamilujete po prvom vypočutí. Musíte jej dať čas dozrieť vo vás a ona sa vám odvďačí - nie je prvoplánová a práve také albumy bývajú (aspoň pre mňa) tie najoceňovanejšie a najdlhšie počúvané.

A keď sa zdalo, že je tento album konečne trefa do čierneho, i tento album je kritikmi (tentokrát našťastie len nimi) označovaný ako "zbytočný", "nič nehovoriaci", "seba vykrádajúci". Ja hovorím - a čo je na tom zlé? Ak raz kapela našla svoj typický zvuk a smer, ktorý vyhovuje väčšine fanúšikov, je potrebné to meniť? Pre koho kapela tvorí? A ak je tento album zbytočný, nie je zbytočný potom každý jeden album, ktorý kedy vyšiel? Hudba predsa nie je (všeobecne) primárnou ľudskou potrebou.
Vzťah s Interpolom je pre mňa ako manželstvo, ktoré som uzavrela pred dlhými rokmi, odkedy som prvýkrát počula ich debutovú nahrávku. Rokmi a každým novým albumom som s nimi žila, vyrastala, prežívala rôzne životné situácie, no toto manželstvo nemalo žiadnu výraznú turbulenciu, bol to krásny a vyhovujúci stereotyp, jedna z istôt, že čokoľvek sa stane, Interpol prídu s nahrávkou, ktorá bude síce podobná, no vždy konštantne skvelá, nadpriemerná a nad väčšinou terajšej produkcie. A nájsť si takéto manželstvo je dnes viac než vzácne. Snáď vydrží minimálne aj ďalších 12 rokov.

Hodnotenie: 9/10.

kk