piatok 21. marca 2014

Recenzia: Grandhotel Budapešť a jeho humorný boj proti nepráviu a hrubosti

grandhotel.jpg
Distribútori filmu Grandhotel Budapešť režiséra Wesa Andersona nám k nemu už dlhé mesiace dopredu dávkovali rôzne trailery a v plnej kráse sa nám odkryl až včera, kedy bola naplánovaná jeho slovenská premiéra. A sme radi, že práve pri tomto filme platilo staré dobré heslo - na dobré sa oplatí čakať. Grandhotel je totiž výbornou staromódnou groteskou, aká sa už v dnešnej dobe len tak ľahko nevidí. Avšak vo svojej absurdite v sebe skrýva aj omnoho viac.

Príbeh filmu sa odohráva vo vymyslenej malej krajine s názvom Zubrovka, kde sa na úpätí hôr nachádza majestátny Grandhotel Budapešť. Počas dní svojej slávy prichýlil množstvo tých najrôznejších a najčudnejších postavičiek, ktoré bol vždy ochotný čo najlepšie obslúžiť majordóm Pán Gustáv (Ralph Fiennes). Jedného dňa do hotela príde pracovať mladý utečenec Zero (Tony Revolori), ktorý sa pod Gustávovým vedením postupne mení na najlepšieho lobby boya v hoteli. Z tejto nesúrodej dvojice sa stanú priatelia, avšak ich priateľstvo sa ocitá čoskoro v ohrození, keď jednu z hostiek hotela zavraždia. Vo svojej záveti zanechala Gustávovi obraz nevyčísliteľnej hodnoty, čo jej rodina nevie prekusnúť a na Gustáva sa začína skutočný hon. Naleštený svet Gustáva sa začína rozpadať a je prerušený políciou, fašizmom a väzením.
Jeden veľký, skutočný hon je aj celý film. Scény sa tu menia a striedajú takým veľkým tempom, že treba byť v strehu celých 100 minút filmu. Nie je to však žiadna náročná činnosť - i keď sa treba riadne sústrediť, filmu sa poddáte veľmi radi a necháte sa jednotlivými absurdno-grotesknými situáciami ľahko unášať. Avšak aj pri plnom sústredení budete pravdepodobne potrebovať celý film vzhliadnuť ešte raz.

Dej filmu je situovaný do pozadia 2. svetovej vojny, ktorá je podľa režiséra Wesa Andersona stále v našom povedomí. Aj keď sa z filmu dá vyčítať, ktoré svetové udalosti sú ním inšpirované a kde sa asi film odohráva, režisér sa rozhodol vytvoriť si prostredie fiktívne - fiktívna krajina, fiktívna Európa. Časť filmu sa natáčala v nemeckom mestečku Gorlitz a ďalšia časť v Poľsku, 20 minúť od hraníc s Českou republikou, čiže presne tam, kde by sa podľa režiséra príbeh odohrával, ak by sa stal. Interiéry hotela sa natáčali vo veľkom obchodnom dome, prevažne zábery z veľkej lobby miestnosti. Naopak, exteriéry hotela neboli nič iné než vytvorená miniatúra, keďže štáb po dlhom cestovaní a skúmaní, ktorý hotel/budova by sa mohla jeho predstave najviac priblížiť, nič vhodné nenašiel. Vizuálna stránka filmu je to, čo okrem vynikajúcich humorných momentov a gagov na filme púta najviac. Anderson vytvoril malinký svet plný bizarných postavičiek, na ktorý sa akoby my, obrí diváci, pozeráme z výšky. Nádherná kamera, lokácie, reálne zábery popretkávané staromódnymi animáciami a ilustráciami - je to magický svet, v ktorom by sa chcel každý divák aspoň na chvíľu ocitnúť.

Východonemecké mestečko Gorlitz, kde sa film natáčal
Najsilnejšou časťou filmu sú však vtipné, absurdné scény, za ktorými už po čase prestanete hľadať nejaký hlbší zmysel (scéna so sánkami, mohutnou streľbou...). Ale o tom groteska je. Všetkým scénam kraľuje výborný Ralph Fiennes v úlohe Gustáva, ktorý podáva jeden z najlepších výkonov svojej kariéry - jeho spisovná angličtina lahodí uchu, dokonca aj sprosté slová v nej znejú veľmi prirodzene a jeho mimika a gestikulácia sú také, akoby sa s nimi herec narodil. To, čo mohlo diváka sklamať je fakt, že vo filme sa mihne mnoho hercov (Bill Murray, Jude Law, Edward Norton, Adrien Brody), na ktorých sa tešil, no účinkovali dokopy 5 minút. Aj to je však známka toho, že egá hercov dali prednosť príbehu a možnosti objaviť sa v tomto výnimočnom príbehu v príbehu  v príbehu.

Film je oslava filmárskeho kumštu čias minulých, groteska postavená na smutnom príbehu a nespravodlivých osudoch ľudí. Grandhotel Budapešť svojím postupným chátraním predstavuje zároveň akési postupné chátranie ľudskej civilizovanosti. Aj napriek tomu, že je často film čistým bláznovstvom a šaškárstvom, medzi riadkami a v dialógoch sa nájdu odkazy aj na dnešnú dobu, nad ktorými sa treba zamyslieť. Vznikne aj z tohto filmu rokmi klasické dielo? Uvidíme. Predpoklady na to má.

"Hrubosť je len prejav strachu človeka, ktorý sa bojí, že nedostane to, čo chce."

Hodnotenie: 10/10


Foto: filmequals.com, iwatchstuff.com

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára